Ruba Abu Shousheh "The Emerald Tablet"

Tabula Samar Gadhina The Emerald Tablet Fish in the air... and birds in the water... Why not? Both bear the emerald blue hue. We may agree to witness these marvels in nature, but it requires vast imagination and knowledge of timeless human heritage, delving into the origins of the spiritual analogy and exploring the transparency of phenomena to unveil the aesthetics of the imaginary image and the ability to express it. In this exhibition, we aim to capture a simple glimpse from the world of letters and their sciences, whether through a piece of white fabric delicately colored by the fingertips of the perceptive artist, or through clay plates that were fired in the kiln, transforming their original form chemically to give birth to graceful shapes, in revealing transparency and symbolic colors with sacred meanings. Rotation and quadrature, horizontally and vertically, all movements in tranquillity reflect what was above into what is below. The sea carries the sky's heavens, as birds take flight with their feathers and fish swim in their distinctive shapes, hovering and floating in the azure of peace, empowering colors... color by color... sea by sea...feather by feather. In the ancient Emerald Tablet, the philosophy of enlightened sages was inscribed. They dedicated their lives to craftsmanship, experimentation, translation, analysis, explanation, and interpretation. We yearn for the visitors of our exhibition, "Tabula Samar Gadhina," to experience the pleasure of traveling to those realms of passionate love. Each person, according to their capacity and disposition, will seize a key to one of the doors of beauty that we have sealed and encoded solely for its rightful owners and loved ones. From the ends of the earth... to the heights of the sky... We warmly welcome our visitors, and let the password be: God is Love... It opens every heart and door. Ibrahim Ait Ziane

طابولاسمرغادينا لوح الزمرد سمك في الهواء ... وطيور في الماء ... لم لا؟ فإنّكليهما يحمل لوناً أزرقاً زمردياً، قد يتفق معنا أن نرى هذه الخوارق في الطبيعة، لكننا نحتاج إلى خيال واسع واطلاع في التراث الإنساني الخالد، عن أصول علم المثال الروحاني، والنظر في شفافية الظواهر للاطلاع على جماليات الصورة المتخيّلة، والمقدرة على التعبير عنه. نتوجهفي هذا المعرض لتصوير شيء بسيط من عالم الأحرف وعلمها، من خلال قطعة القماش البيضاء التي لونتها أنامل الفنانة مرهفة الحس، أومن خلال صحون طينية أحرقت نيران الفرن كيمياء صورتها الأصلية لتلد أشكالاً لطيفة، في شفافية كاشفة، وألوان رمزية ذات معاني قدسية. تدويراً وتربيعاً، أفقياً وعمودياً، كلها حركات في سكنات، ينعكس ما كان في الأعلى فيما هو في الأسفل، ويحمل سماء البحر بحر السماء، فتخرج الطيور بريشها والأسماك بأشكالها لتحوم وتطفو في زرقة السلام وتمكين الألوان... لوناً لوناً ... بحراً بحراً ... ريشةً ريشةْ. وإذ قد خُط في لوح الزمرد العتيقة فلسفة الحكماء المتألّهين، الذين أفنوا حياتهم فيها صنعةً وتجريباً، ترجمةً وتحليلاً، شرحاً وتفسيراً، فكلنا شوق أن يجد الزائر لمعرضنا (طابولاسمرغادينا) متعة السفر إلى تلك العوالم العشقية، ويظفر كلٌّ حسب قدره ومقداره، بمفتاح باب من أبواب الجمال، الذي توخّينا ختمه وتشفيره إلاّ لأهله وذويه. فمن أقاصي الأرض... إلى أعالي السماء ... كلّنا ترحيب بزوارنا، ولتكن كلمة السرّ: الله محبة... تفتح كل قلب وباب. إبراهيم آيت زيان