Hani Dallah (Iraq)

” مدينة  هيت – العراق  عام 1969. حاز  على  شهادة  دبلوم  من  معهد  الفنون  الجميلة  في  بغداد  سنة 1990.  في  عام 2004 حصل  على  منحة  دراسية  لترميم  أعمال  فنية  وآثار  من  أكاديمية وارسو للفنون الجميلة في بولندا.  قدم 12 معرضاً شخصياً منذ عام 2005 في  عدة  بلدان  حول  العالم  منها  اليابان،  بولندا،  الأردن،  العراق  ولبنان،  بالإضافة  للعديد  من  المشاركات  والجوائز  الفنية في عدة  دول.

“لم ينفك الفنان العراقي هاني دلـة في اختبار مجموعة من التقنيات والعناصر الفنية التي شغلته في سياق تجربته الفنية منها النخل والمرأة والوجوه الإنسانية، فقد انحاز في تجربته إلى المرأة التي تمثل حالة الغضب والحب معاً، فهي جوهر الحياة بوجودها الواقعي والمتخيل وصولاً إلى الأسطورة. استطاع هاني دلـة أن يجد ضالته في مجموعة من الصياغات الفنية من خلال الاشتغال على عنصر المرأة وتجلياتها في العمل الفني، حيث تبدو منفردة تارة، وتارة أخرى تظهر كمجاميع متحدة ومتداخلة لتشكل نسيجاً إنسانياً مبنياً على الاختزال. كـما تبدو ملامحها بعيدة وغائمة لتعطي فرصة مهمة للتأويل والنبش في مساحة السطح التصويري،  كما استطاع أن يتميز في ذلك وأصبح جزءًا من خصوصية عمله الفني، ونجده قد اختار التجاورات اللونية التي تخدم طبيعة الموضوع ” المونوتون”. إن الفنان هاني دلـة تمكن من أن يثيرنا بما يذهب إليه من صياغات ملفتة وناجزة.

Hani Dallah was born in the city of Heet – Iraq in 1969. He obtained a diploma from the Institute of Fine Arts in Baghdad in 1990. In 2004, he received a scholarship to study art and antiquities from the Warsaw Academy of Fine Arts in Poland. Since 2005, he has presented 12 personal exhibitions in several countries around the world, Japan, Poland, Jordan, Iraq and Lebanon, In addition to many posts and artistic awards in several countries.

Iraqi artist Hani Dallah continues to test a set of techniques and artistic elements that have historically preoccupied him in the context of his artistic experience, including palm trees, women and human faces. He used this experience to portray a woman who represents anger and love simultaneously, depicting the essence of life with her real and imaginary existence. Dallah uses a set of artistic that by work on the element of women and their manifestations in artwork; she appears alone sometimes, while at other times she emerges as part of a united and overlapping group to form a human fabric based on the whole. Her features seem distant and cloudy, imparting an air of importance, one that allows the opportunity to interpret and investigate in the field of photogrammetry. Dallah distinguishes himself in this respect, an aspect that has become a measure of the specificity of his artwork, highlighted by his use of color that is used to serve the nature of the subject. In his latest works, Dallah excites and intrigues us with his striking and completed formulations.