what’s really exciting in the faces of Jawabreh’s beings, whether individual or multiple, is that they are almost all being reduced to one personality, not just given their similar forms and sizes, but also in terms of their consistent and rigid terms, which gives the impression that we are facing a situation of common sense, which transcends the individual nature to a collective or common sense.
Perhaps this simplification was to explain this with some of the personal memory of the artist, not his own feelings of cruelty, injustice and the tyranny affecting his people and his country under occupation, but we would prefer the mercy of interpretation to take us further, that is, to what we perceive as a common humanitarian perspective towards the reality of abandonment which affects a person due to not being able to guarantee a living space above this land that belongs to no one, which reflects a situation of vulnerability, fragmentation and debilitation, that threatens the being and promises it with death.
إن المثير حقا في وجـــوه كائنات جوابرة، سواء الفردية أو المتعددة، أنـها تكاد،جميعها، أن تختزل ملامح شخصية واحدة،ليس فقط بالنظر إلى أشكالها وأحجامها المتشابهة، وإنما أيضا من حيث تطابق قسمـاتها الثـابتة وتعـابيرها الصارمة، الأمر الـذي يعطي الانطباع بأننا أمام حالة من الإحساس المشترك، الذي يتجاوز الطبيعة الفردية الخاصة إلى المشترك الجماعي أو الإحساس العام. ربمـا ذهـب بنا التمثل البسيط إلى تفسير هـذا الأمر ببعضما تختـزله ذاكـرة الفنان الشخصية ولاشعوره الخاص، من قسوة وظلم وطغيـــان يطال شعبه وبلده الواقعيـــن تحت بطش الاحتلال، لكننا نفضل أن تجنح بنا رحمة التأويل، أبعد من ذلك، أي إلى ما نعتبره مشتركا إنسانياً تجاه واقع الخذلان، الذي يصيب الإنسان جراء عدم قدرته على ضمان موقع حياة فـوق هذه الأرض التي ليست لأحد، وهو مايعكس حــالة من الضعف والتشظي والوهن، التي أصبحت تهدد الكائن وتتوعده بالفناء.