Athier Mousawi (Iraq)

تدور أعمال أثير خلال السنوات الأخيرة حول الاختزال في عناصر التكوين وزيادة المساحات، التي تحاكي الطبيعة الظاهره وغموض العالم من حوله.  تتضمن هذه اللوحات، مشاهد ثلاثية الأبعاد، مبتكره ومصممة بدقة، تم بناؤها كتصميم مسرحي منظم.  نكتشف بدهشه كيفية ترتيب العناصر وكيف لها أن تتواجد معاً، متجاهلة القوانين مثل الجاذبية والتسلسل الهرمي الفضائي، وتصطدم سوياً وتطفو وتتحرك وتذوب دون قيود، كما هو الحال في الضواحي الصناعية، سواء في لوس أنجلوس أو باريس، حيث يوجد الاستوديوالخاص به حالياً.  إن العناصر التي تتشكل منها أعماله هي استجابة دائمة للقطع الأثرية التي تحيط به كالكتل الهندسية، وألواح الرخام المعرق، وشظايا الركام المتناثرة والبقع على الأرضيات، والألعاب البلاستيكية، وقطع لأشياء منحنية وأشكال منقوشة في بيئة وثقها وتخيلها جزئيًا.  لطالما كان اللون جزءًا من ممارسة أثير الفنية،  وفي السنوات الأخيرة بدأ في الانتقال لمرحلة الاستكشاف بشكل عملي وتأملي.  أسس أصداء أثيرية للذكريات البعيدة والحنين المفاهيمي في عمله مباشرة عبر لوحته، عن طريق استخدامه لألوان الباستيل الفاتحه المغمورة بضوء داخلي يعبر خلال التكوينات مماجعلها مختلفه عن أعماله السابقة ذات الطابع الجريء القوي ليسمح للمشاهد بالتنفس بهدوء أثناء تنقله بصرياً في عالمه. أثير فنان تشكيلي بريطاني عراقي مقيم حاليًا بين باريس ولندن ولوس أنجلوس.

 

Athier’s work in recent years has been about letting go and allowing space to enter his compositions, which echo and embrace the floating nature of uncertainty of the world around him. Within these paintings, the artist creates meticulously designed three dimensional scenes, constructed almost like a stage designer. The arrangements explore how objects can exist together, disregarding constraints such as gravity and spacial hierarchy. The elements collide, float, move and melt without constraint. Whether in the industrtial suburbs of Los Angeles or Paris, where his current studio is, the elements that form his compositions are a dircect response to the artefacts which a surround him: geometric blocks, veined marble slabs, shards of rubble, squiggles and urgent marks of dirt on floors, foam refuse, plastic toys, curvilinear objects and patterned forms in a milieu he’s partially documented and partially imagined. Colour has always been a part of Athier’s practice and in recent years this exploration has begun to move into a meditative process. Ethereal echoes of distant memories and conceptual nostalgia are layered into his work directly though his palette. bleached out and sun drenched pastels which have less potency and vigour than the more recognisable bold palettes of past works produce an internal light within the compositions, allowing the viewer to breathe calmly as they navigate his world.

 

Athier is a British Iraqi visual artist currently based between Paris, London and Los Angeles.