Abbas Yousif "Forgotten As If You Never Were"

Clinging to the meaning of oblivion like through phrases such as Fleeting Love, A Rose in the Night, A Person and a Script, Who Will Recite Poetry?, In Front Of The House, Impact and Intuition, The Path, Golden Prose, Who Will Follow Me?, The Garden of Memory – None of these phrases are the titles of poems in a charming compilation, but the names of the paintings by artist Abbas Yousif. Each painting was completed at a time when Yousif was fascinated with the meaning of oblivion, not oblivion itself, given that the rich source of the soul is in the presence of things and not the things themselves. It is a complex process, with things racing between the presence of things and their meaning, the image of the painting and its interpretation, the mission of the painting and the mission of its meaning, elaborating the former and posing at the latter. This allows us to distinguish the artist from others and the art from others. The names of the paintings are not an interpretation of them, but very delicate reflections of Yousif's attachment to the meaning of oblivion as a daily event. I saw him give new meaning to oblivion, resisting oblivion itself, carrying it, relating to it and its meaning, during each moment of the production of his paintings, so that I think that whoever looks at them can touch them with their eyes and never forget. Hussein Al Mahrous Writer and photographer

التعلق بمعنى النسيان "كحبّ عابر"، "كوردة في الليل"، "شخصاً ونصاً"، "منْ سيقولُ شعراً"، "أمام البيت"، "أثراً وحدساً"، "الطريق"، "نثر الكلام الذهبيّ"، "منْ سيتبعني؟"، "حديقة الذاكرة" .. :كلّ الذي مرّ ليس عناوين قصائد في ديوان طريّ، لكنّها أسماء لوحات الفنّان عبّاس يوسف التي أنجزهـا فيما كان متعلّقاً بمعنى النسيـان، لا النسيان نفسه، إذ أن المصدر الغنّي للنفس في حضور الأشياء لا الأشياء نفسها، في عمليّة معقدّة، يتسابق فيها حضور الشيء ومعناه، وصورة اللوحة وتأويلها، ومهمة اللوحة ومهمة معناها، التمدد في الأولى والتوقّف في الثانية، نميّز على إثرها الفنان من غيره، أقصد الفنّ من غيره أيضاً. ليست أسماء اللوحات -في الأعلى- تأويلاً لها، لكنهّا شيئاً رهيفاً جداً من تعلّق عباس يوسف بمعنى النسيان كحالةً يوميّةً. رأيتُه يضع معنىً جديداً للنسيان مقاوماً للنسيان نفسه، يحمله، يتعلّق به وبمعناه، في كلّ لحظات إنتاج لوحاته، حتى أظُنّ أن الذي ينظر إليها يستطيع أن يلمسها بنظره ولا ينسى. حسين المحروس كاتب وفوتوغرافي