Artist: Reem Yassouf (Syria)


 

"The whiteness of canvas, which is a terrifying magician in my eyes, is the end of things and a transporter to a new life. One formed by colors and lines and the realm of art."

Reem Yassouf


Born in Damascus in 1979, Yassouf began to design jewellery in 2000, after her graduation from the Faculty of Fine Arts- Department of Painting at the University of Damascus. Yassouf participated in many group exhibitions since graduation and held.her first solo exhibition in 2013 at Zara Gallery in Amman/Jordan.

Her works, though dealing with strong topics and themes, hold a great ethereal sensation.  Her key motifs are children, kites and birds; ones she uses to communicate despair, hope, escape, love, freedom and innocence.Her painting style is very iconic, delicate with its thin lines and watered down colours.She focuses primarily on white, grey, black and brown. She likes to create strong contrasts with the pigments, but then balances out the composition with light brushstrokes and application, which is how she creates such otherworldly dreamlike compositions.

"إن بياض القماش، المرعب الساحر بالنسبة لي، هو نهاية اللاشيء والانتقال إلى حياة جديدة تتشكل بالألوان والخطوط وفضاء العمل الفني"

 

ريم يسّوف

 


ولدت الفنانة السورية ريم يسّوف في دمشق سنة 1979، وبدأت رحلتها الفنية بتصميم المجوهرات سنة 2000 بعد تخرجها من كلية الفنون الجميلة بجامعة دمشق تخصص التصوير الزيتي . أقامت أول معرض شخصي لها في الأردن سنة 2013، وشاركت في العديد من المعارض الجماعية،نالت عدة جوائز وشهادات تقدير منها ميدالية تقدير من معرض العرب والعالم سنة 2003 في سوريا

بالنظر إلى أعمال الفنانة ريم يسّوف نجد أنها عملت على مبدأ الظلال، ظلال الأشياء من حولنا، فحولت سطوح لوحاتها إلى مشاهد سينمائية تحكي من خلالها قصصاً عن الطفولة والحرب، حيث أظهرت أطفالها كملائكة من السماء تنتشر على السطح التصويري، كما أنها عملت على التضاد المُلفت ما بين الأبيض والأسود، ومزيج الألوان الترابية، بإضافة طبقات من الشفافيات الباردة حددتها بخطوط رفيعة مرنة، أظهرت حساسية عالية اتجاه الضوء والفضاءات الساكنة من الفراغ حول التكوين الفني. اليأس والأمل، الحب والحرية والهروب من واقع مؤلم إلى حلم الاستقرار والسلام  ورغم تعاملها مع موضوع قاسٍ أثار ضجة كبيرة على الصعيد العام، إلا أنها طوعته بسلاسة ليتناسب مع أفكارها، أحلامها وما تسعى لتحقيقه.

Show all paintings >>