Artist: Mohammad Nasrallah (Jordan)


           

 
 
 
 

"The painting that does not overflow with freedom has failed humanity on the level of art and the level of visibility in any part of the world."

Mohammd Nassralla


Mohammad Nasrallah was born in 1963 in a Palestinian refugee camp in Jordan.  His interests in art began when he was a child, influence by the daily surroundings and the reality of the people and situations around him, including the Palestinian cause.  He studied at the Academy of Fine arts in Amman and holds a diploma in Fine Arts from the Spanish Cultural Center in Amman.  Since 1989 he conducted 12 solo exhibitions as well as having participated in many joint shows, in galleries and biennales both in the Middle East as well as internationally.

Nasrallah deviated from the artistic worlds that he was taught and created his own, freeing his work from the conventions of academia and rather striving to base his artistic expressions on his emotions and what affects him from a humanitarian perspective.  Mohammad was one the first Jordanian artists that adopted and expressionistic style, at times venturing in abstraction and symbolism. He stresses the strength of the colours that he works with and this is shown by his extremely neat and simplistic painting technique. He favours a mix of heavily textured portions and forms, then juxtaposed by large applications of pigments unpolluted by brushstrokes or bleeding lines. Forms and shapes fit seamlessly with one another in his pieces.

 

"The painting that does not overflow with freedom has failed humanity on the level of art and the level of visibility in any part of the world."

 

Mohammd Nassralla

 

"إن اللوحة التي لا تفيض حريةً فاشلةٌ إنسانياً على مستوى الفن ومستوى الرؤية في أي بقعة من بقاع العالم"

محمد نصر الله



ولد الفنان محمد نصر الله سنة 1963 في مخيم الوحدات للّاجئين الفلسطينيين في العاصمة الأردنية عمان، وقد بدأ اهتمامه بالرسم منذ طفولته، متأثراً بالواقع اليومي الإنساني والبصري المحيط به بما في ذلك القضية الفلسطينية. درس الفن في معهد الفنون الجميلة في عمان وحاز على دبلوم فنون من المركز الثقافي الإسباني في العاصمة الأردنية. أقام نصرالله منذ عام 1989 اثني عشر معرضاً بالإضافة إلى مشاركته في عدد كبير من المعارض العربية والدولية سواء في صالات العرض أو في البناليات الدولية.

ابتكر الفنان محمد نصر الله عوالم فنية تمرّدت على الأساليب التقليدية التي درسها، حيث قام بتحرير لوحاته من أي قانون أو دستور متعارف عليه بارتكازه في تعبيراته الفنية على مشاعره تجاه الأشياء، وما يهزه من الداخل من منظورٍ إنسانيٍّ، كما يُعدّ من أوائل الفنانين الأردنيين الذين انتهجوا أسلوباً انطباعياً، وفي بعض الأحيان، تجريدياً رمزياً. يؤكد نصر الله على قوة اللون الذي يعمل به وصفائه، وهو من القلائل الذين عملوا على تقنية الكشط على السطح التصويري باستخدام أدوات مختلفة وهو ما اشتهر به منذ انطلاق تجربته التشكيلية، ومما يميزه عن باقي الفنانين هي ألوانه البسيطة المدروسة بدقة على سطح اللوحة والمساحات اللونية المختلفة التي تختزل تفاصيل مجردة وتلتقي معاً بدون عناء.




 

"إن اللوحة التي لا تفيض حريةً فاشلةٌ إنسانياً على مستوى الفن ومستوى الرؤية في أي بقعة من بقاع العالم"

محمد نصر الله

 

Show all paintings >>