Artist: Maha Khoury (Jordan)


 

 

"Our passion and intensity are not ready seen by others and as such I am inspired to portray the complexity of our lives and relationships with the stroke of my brush."

Maha Khoury


Jordanian artist Maha Khoury approaches the canvas not only as a space to paint but as a fabric into which she weaves the intricate lives of people, their relationships and time. She holds a Bachelor’s degree in English Education.  Khoury’s artistic journey began in 1997 and her only academic training in art were the Fine Art classes she took at the University of Louisiana.

Figures in space are Khoury’s main subject matter.  Silhouettes that occupy different shades of light and dark and subsequently different shades of presence, all float on landscapes of thoughts, dreams and emotions.  She uses muted colors but experiments with different modes of application and brushstrokes to achieve her signature mix of texture and smoothness, juxtaposing ghostly figures with more solid silhouettes, backgrounds that conceal but also reveal.

"عواطفنا وانفعلاتنا بعيداً عن الآخرين هي أكثر ما يلهمني لصنع لوحة، أجسد بفرشاتي صبغتها المعقدة وأحاول الربط بينها وبين العلاقات المختلفة في حياتنا"

مها خوري



طوعت الفنانة الأردنية مها خوري القماش الأبيض ليس فقط كمساحة للرسم، ولكن كنسيج مرن لتحريك شخوصها بعلاقاتها المتفاوته في الوقت ذاته على السطح التصويري. حصلت على بكالوريوس في الأدب الإنجليزي، ثم درست الفن في عدة دورات في جامعة لويزيانا، ومن هناك بدأت رحلتها الفنية سنة 1997.

الأشخاص في الفراغ وعلاقتهم بالزمن، هو موضوع الفنانة مها خوري الأساسي في لوحاتها.  عملت على مبدأ الظلال خلال أوقات مختلفة من النهار حيث تظهر الإضاءات المتنوعة متخللة الفراغات ما بين الشخوص، الأفكار والأحلام والمشاعر والتي تلتحم جميعها في بناء واحد لتطفو على السطح التصويري. لجأت الفنانة مها خوري إلى استخدام الألوان الغامقة والهادئة وضربات الفرشاة القصيرة لتحقيق بصمتها المعتادة في الخلط ما بين الملامس المتفاوتة والإضاءات الواقعة على جموعها المتنقلة التي تحتضن في أعماقها أرواحاً هشة، لتكشف بفضاءاتها المصمتة وخلفيات أعمالها الغامضة ما تخفيه هذه الجماعات من عواطف محتدمة خلف ذلك الصمت الموحش.

Show all paintings >>