Artist: Jehad Al-Ameri (Jordan)


 

                         

 

"Orient Gallery is an important cultural window on the local and Arab scenes and a strong supporter of the Jordanian artist by exhibiting influential fine art experimentations. Orient Gallery is a vast home filled with the beauty of its well-selected visual message.

Orient Gallery…My home"

Jehad Al-Ameri


 

Born in 1977, Jordanian artist Jehad Al Ameri received his Bachelor’s degree in Fine Arts from Baghdad University in 2002, a Master’s degree in Fine Arts from Yarmouk University followed by a PhD from the University of Granada, Spain. This accomplished artist has exhibited extensively both throughout the Middle East as well as internationally, and his works have been acquired by the permanent collections of cultural institutions in Jordan, Italy, Switzerland and Spain, to name a few. Although Al Ameri’s formal education focused on printmaking and etching, his practice has taken him further down that path, where he excelled and emerged as graphic style artist, skilled at numerous techniques. Experimenting with etching on zinc, wood, lithograph and silkscreen printing, the artist soon found his own artistic voice, taking his painting and graphic style and applying it to oil painting.  He creates several layers of varying opacity to construct texture across the surface of his works. In his most recent work, he has included Arabic script and calligraphy, emerging as hidden, interlocked stories.  Most of Al Ameri’s art evokes a place, time and spirit, with poetry, history and culture featuring significantly as his inspiration, which is clearly evident in his most recent collection of works that was inspired by his time in Spain.



"My artwork moves through demolition and construction, through deleting and adding, and through retrieving the rituals of those places in my own language."                                Jehad Al-Ameri

                                                     

 

 

يمثــل جاليري دار المشـرق نافذة ثقافية مهمة على الصعيدين المحلي والعربي، وداعما للفنان الأردني من خلال عرض التجارب التشكيلية المهمة. دار المشرق بيت شاسع يملؤه الجمال برسالته البصرية المنتقاة.
دار المشرق....بيتي

                                                         
                                                          جهاد العامري




ولد الفنان الأردني جهاد العامري سنة 1977، وحصل على شهادة البكالوريوس في الرسم والتصوير من جامعة بغداد سنة 2002 ومن ثم تابع دراسته ليحصل على درجة الماجستير من جامعة اليرموك في الفنون الجميلة، ثم درجة الدكتوراة من جامعة غرناطة في إسبانيا. وهو حالياً محاضر ورئيس لقسم الفنون البصرية في كلية الفنون في الجامعة الأردنية. أقام العامري تسعة معارض شخصية كما  شارك في معارض جماعية عديدة في الشرق الأوسط والعالم، وتم اقتناء أعماله من قبل أكثر من معهد ثقافي في عمان وإيطاليا وسويسرا وإسبانيا، كما حصل على عدة جوائز عالمية هامة. مال الفنان جهاد العامري في أعماله الفنية إلى تقنية الحفر والطباعة، وبرع فيها، وبرز كفنان جرافيكي متمرس في تقنيات الجرافيك المتعددة من الحفر على الخشب والزنك والحجر والطباعة بالشاشة الحريرية، حتى أنه قام بابتكار أسلوبه الخاص في الرسم، حيث طبّق تقنية الطباعة على أعماله الزيتية، لتظهر لوحاته  المرسومة وكأنها أعمال جرافيكية، بطبقات شفافة متعددة من الألوان، تُظهر من خلالها سطوحاً وملامس متنوعة تغني السطح التصويري، وقد عمد في أعماله الأخيرة إلى إدخال الأحرف العربية كنصوص مبهمة، طوّعها كنسيج مرن لتغدو مساحة لونية متناغمة تكمل المشهد التصويري.  تقوم أغلب أعمال العامري على استحضار روحانية المكان، فالشعر والتاريخ والحضارات هي ما يلهمه، ويوقظ في داخله الرغبة بالإبداع، وهو ما يظهر جلياً في أعماله الأخيرة من تأثره بالحضارة الأندلسية وما شاهده في إسبانيا أثناء مكوثه هناك للدراسة.

 

 

"تدور أعمالي الفنية في فلك الهدم والبناء، والحذف والإضافة ومن خلال استرجاع طقوس المكان بمفرداتي الخاصة"
                                                          جهاد العامري

Show all paintings >>